Βασικός πυλώνας, αλλά και αιτία ίδρυσης του Innovation House, είναι η παροχή βοήθειας στους φοιτητές που έχουν συλλάβει μια επιχειρηματική ιδέα και επιθυμούν να την εισάγουν στην αγορά. Μετά την σύλληψη μίας επιχειρηματικής ιδέας ακολουθεί η αξιολόγησή της, προκειμένου να αποφασιστεί η δέσμευση πόρων για την ανάπτυξή της.

Μία από τις ευρέως αποδεκτές προσεγγίσεις (O’ Meara, 1961) ταξινομεί 17 κριτήρια αξιολόγησης μίας ιδέας σε 4 κατηγορίες, δηλαδή:

Ι. Δυνατότητα Εμπορικής Αξιοποίησης

ΙΙ. Διάρκεια

ΙΙΙ. Ικανότητα Παραγωγής

ΙV. Δυνατότητα Ανάπτυξης

 

Από την πληθώρα κριτηρίων που μπορούν να χρησιμοποιηθούν για την αξιολόγηση μίας επιχειρηματικής ιδέας, θα πρέπει να επιλεγούν τα πλέον σημαντικά και κρίσιμα για την επιτυχία του συγκεκριμένου επιχειρηματικού εγχειρήματος. Η επιλογή όμως αυτή δεν είναι εύκολη και γι’ αυτό απαιτείται η συλλογή όσο το δυνατόν περισσότερων και αξιόπιστων πληροφοριών, προκειμένου να γίνει ορθή αξιολόγηση των επιχειρηματικών δεδομένων.

​Αφού επιλεγούν τα κατάλληλα κριτήρια αξιολόγησης και χρησιμοποιώντας ένα μοντέλο βαθμολόγησης (scoring model), η επιχείρηση μπορεί να αξιολογήσει την επιχειρηματική ιδέα δίνοντας της βαθμολογία για κάθε κριτήριο και σταθμίζοντας στη συνέχεια τις επιμέρους βαθμολογίες ανάλογα με τις ικανότητες της επιχείρησης και την σπουδαιότητα που έχει κάθε κριτήριο για την τελική επιτυχία της ιδέας. Όσο μεγαλύτερη είναι η συνολική βαθμολογία που συγκεντρώνει μία επιχειρηματική ιδέα, τόσο μεγαλύτερη η πιθανότητα επιτυχίας της στην αγορά.

Για καλύτερη κατανόηση της αξιολόγησης επιχειρηματικών ιδεών με την μέθοδο ενός μοντέλου βαθμολόγησης παρατίθεται στη συνέχεια σχετικό παράδειγμα.

 

 

Καταρχήν, επιλέγηκαν 13 κριτήρια αξιολόγησης ή φίλτρα ιδέας. Τα κριτήρια αυτά αφορούν τόσο σε τεχνικά (π.χ. χρήση γνωστής παραγωγικής διαδικασίας), όσο και σε εμπορικά θέματα (π.χ. βελτίωση της θέσης της επιχείρησης σε σχέση με τους ανταγωνιστές).

Στη συνέχεια, σε κάθε κριτήριο δόθηκε ένας συντελεστής βαρύτητας ανάλογα με την σχετική σημαντικότητά του για την επιτυχία της ιδέας στην αγορά. Όσο μεγαλύτερος είναι ο συντελεστής βαρύτητας, τόσο σημαντικότερο είναι το κριτήριο. Οι συντελεστές βαρύτητας αθροίζουν στο 10. Στο συγκεκριμένο παράδειγμα, το πιο σημαντικό κριτήριο αξιολόγησης της ιδέας είναι το μέγεθος της αγοράς (1,5) ενώ το αμέσως επόμενο σε σημαντικότητα είναι η βελτίωση της θέσης της επιχείρησης σε σχέση με τους ανταγωνιστές (1,3).

Κατόπιν, η επιχειρηματική ιδέα βαθμολογείται για κάθε κριτήριο ανάλογα με τον βαθμό στον οποίο ικανοποιεί κάθε κριτήριο. Το άθροισμα των γινομένων της βαθμολογίας της ιδέας για κάθε κριτήριο και του αντίστοιχου συντελεστή βαρύτητας προσδιορίζει την συνολική βαθμολογία που λαμβάνει η επιχειρηματική ιδέα.

Η συνολική βαθμολογία μπορεί να κυμανθεί από 0 έως 100 μονάδες. Σε περίπτωση που η ιδέα πάρει από 0 έως 50 μονάδες, τότε απορρίπτεται. Σε περίπτωση που αυτή λάβει από 51 έως 70 μονάδες, τότε θα πρέπει να επαναξιολογηθεί με μεγαλύτερη λεπτομέρεια, ενώ εάν η βαθμολογία κυμανθεί από 71 έως 100 μονάδες, τότε η ιδέα γίνεται αποδεκτή.

Στο συγκεκριμένο παράδειγμα, η επιχειρηματική ιδέα που εξετάστηκε βαθμολογήθηκε με 68,1 μονάδες. Επομένως, κρίνεται σκόπιμο να συλλεγούν πρόσθετες πληροφορίες, προκειμένου να επανεξετασθεί η ιδέα με μεγαλύτερη λεπτομέρεια πριν την λήψη οριστικής απόφασης.